مقاله
شنبه 12 بهمن 1398 ساعت 07:54 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست محمود احدی نوید | ( نظرات )

مقاله‌ای در مورد «وادی پنجم»

نوشته شده به دست مسافر پوریا

هفت پلۀ؛ برگشت از ضد ارزش‌ها، خودداری _ قناعت _ صبر _ دوری از تجسس _ قضاوت _ غیبت _ پس‌انداز. 

                                                 

 موضوع مقاله:  وادی پنجم

 در جهان ما، تفکر، قدرت مطلق حل نیست، بلکه توأم با رفتن و رسیدن آن را کامل می‌نماید.

در این بعد حیات، یک ابزار قدرتمند در اختیار ما است به نام جهان ذهنی که مقدمه برنامه ریزی و یا مقدمه عمل تمرین برای چگونه زیستن در این جهان خاکی و سایر جهان‌ها می‌باشد. ساختارهای این برنامه ریزی به وسیله تفکر به وجود می‌آیند.

در این وادی ما باید ساختارهای فکری خود را به ساختارهای عملی و اجرایی تبدیل کنیم.

برای حل مشکلاتمان، باید تفکراتمان صحیح باشد و خواسته‌های معقول را به اجرا درآوریم. برای این کار باید یک سری چیزها در درون ما، دست به دست هم بدهند و درست عمل کنند، از جمله اینکه:

باید شخصیت انسان در حالت تعادل باشد و باورهای انسان در حد توانایی‌ها و استعدادهای او باشند، نه کمتر و نه بیشتر.

چیزی که این باورها را می‌سازد، مثلث شخصیت است. احساس معصومیت و احساس لیاقت و احساس امنیت، سه ضلع این مثلث هستند.

اگر کسی در درون خود، احساس معصومیت و پاکی کند و خود را نسبت به زندگی، شایسته و لایق بداند و ایمان داشته باشد و احساس امنیت کند، مثلث شخصیت او در حالت تعادل است، ولی اگر حتی یکی از این اضلاع، مشکل داشته باشد، تعادل به هم می‌ریزد.

جایگاه مثلث شخصیت، در قلب انسان است.

قلب، جایگاه احساسات و جایگاه تبادل ادراکات انسان با طبیعت و محیط پیرامونش است.

نکته بعدی، مثلث دانایی است که تعیین می‌کند عقل ما چه خواسته‌ای را به‌عنوان خواسته معقول و درست بپذیرد و چه خواسته‌ای را نپذیرد.

تجربه، تفکر و آموزش، سه ضلع مثلث دانایی هستند که اگر کامل و هماهنگ باشند، خواسته‌های نامعقول نمی‌توانند وارد قلعه عقل شوند و فقط خواسته‌های معقول به اجرا می‌رسند و می‌فهمیم که چه کاری درست است و چه کاری اشتباه.

اگر مثلث شخصیت، کامل و هماهنگ باشد، انسان نسبت به خودش و محیط اطرافش و نسبت به سایر انسانها و در کل، نسبت به هستی، احساسات و ادراکات خوب و درستی دارد و حس‌های او خوب است.

حس، اولین شروع به‌کارگیری قوه عقل است.

برای اینکه عقل ما به کار بیفتد و فعالیت کند، نیاز به یک سوخت و یا انرژی دارد. این سوخت، حس انسان است. حس باعث می‌شود که عقل به کار بیفتد.

اگر سوخت عقل، یعنی حس، آلوده باشد، عقل ما در جهت انجام کارهای نامعقول و اشتباه فعالیت می‌کند و ما نمی‌توانیم مشکلات خود را به‌درستی حل کنیم و نمی‌توانیم تفکرات درستمان را به اجرا درآوریم؛ یعنی حتی اگر خواسته ما انجام دادن کارهای خوب و نیک باشد، نمی‌توانیم آنها را عملی کنیم.

به عبارتی، اگر مثلث دانایی، کامل باشد ولی مثلث شخصیت، کامل نباشد، حس ما آلوده است و در این حالت ما کارهای درست و خوب را تشخیص می‌دهیم و می‌دانیم چه کاری درست است ولی حس انجام آنها را نداریم و بیشتر حس انجام کارهای نامعقول را داریم و چشمه درونی ما برای انجام کارهای خوب نمی‌جوشد.

ولی اگر حس، تصفیه و پاک شود، عقل در جهت انجام کارهای معقول و درست فعالیت می‌کند و ما می‌توانیم مشکلات خود را حل کنیم و تفکرات درست خود را به اجرا درآوریم؛ یعنی حس انجام کارهای درست را داریم و چشمه درونی ما برای انجام کارهای خوب می‌جوشد.

قلب و یا مثلث شخصیت، جایی است که حس انسان را تصفیه و پالایش می‌کند.

اگر قلب انسان، پاک باشد، حسی که از آن خارج می‌شود، پاک است و ما می‌توانیم به تفکرات خود جامه عمل بپوشانیم.

پس تزکیه و پالایش، بسیار مهم و ضروری است؛ و دو مثلث دانایی و شخصیت، باید کامل و هماهنگ باشند.

از طرف دیگر، این وادی می‌گوید: برای به اجرا درآوردن ساختارهای فکری و تبدیل آن به ساختارهای عملی، بایستی از حالت ترس، اضطراب، عدم اعتماد به نفس، ناامیدی و سایر نکات منفی، خارج شویم تا به مرحله آرامش قدم بگذاریم که عملی کردن تفکراتمان ممکن شود.

برای اینکه وجود انسان، در آرامش و امنیت باشد باید دو مثلث کامل را داشته باشد، یعنی باید مثلث دانایی و مثلث شخصیت کامل و در حالت تعادل باشند.

آنگاه ما می‌توانیم از پندار نیک و گفتار نیک و کردار نیک برخوردار باشیم.

چگونه می‌توانیم مثلث‌های دانایی و شخصیت خود را متعادل و کامل کنیم؟

مثلث دانایی با آموزش‌هایی که در کنگره می‌گیریم، رو به کامل شدن و تعادل می‌رود و برای متعادل ساختن مثلث شخصیت و کامل شدن اضلاع آن باید از پله‌هایی عبور کنیم؛

برای داشتن ضلع اول یعنی احساس معصومیت، باید تزکیه و پالایش کنیم، یعنی دوری از ضد ارزش‌ها و رفتن به سمت ارزش‌ها؛ و برای این کار باید چند پله را طی کنیم، از جمله:

برگشت از ضد ارزش‌ها: باید از تمام کارهای ضد ارزشی دست بکشیم و باید هم‌زمان این کار را انجام بدهیم. مثلاً: نمی‌شود که دروغ گفتن خود را قطع کنیم ولی به رشوه گرفتن و یا غیبت کردن ادامه

بدهیم، درختی که میوه‌های تلخ و زهرآگین دارد، با بریدن یک شاخه، تبدیل به درختی با میوه‌های شیرین نمی‌شود و باید کل درخت را تغییر دهیم و باید این کار را از ریشه انجام بدهیم.

خودداری: وقتی که نمی‌دانیم کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم، به نفع ما است و یا به ضرر ما، ارزش است و یا ضد ارزش، در این حالت باید از انجام دادن آن خودداری کنیم.

دوری از تجسس؛ قضاوت و غیبت.

برای داشتن ضلع بعدی، یعنی احساس لیاقت، باید چند پله را طی کنیم، از جمله:

پرداختن به ارزش‌ها: وقتی که درون ما از ضد ارزش‌ها پاک می‌شود و به انجام کارهای ارزشی و سالم می‌پردازیم، در درون ما احساس شایستگی به وجود می‌آید و خود را لایق زندگی می‌دانیم و هرچه ارزش‌ها در درون ما زیادتر شود، احساس شایستگی و لیاقت بیشتری می‌کنیم و خود را سزاوار بهترین‌ها می‌دانیم.

قناعت: همه ما از طبیعت به وجود آمده‌ایم و باید از طبیعت یاد بگیریم که چگونه از ساده‌ترین چیزها و کمترین امکانات، بهترین‌ها را به وجود می‌آورد. برای مثال: از زمین شور و آب تلخ و کود حیوانات، زیباترین گل‌ها و خوشمزه‌ترین میوه‌ها را به وجود می‌آورد.

هر گونۀ زیستی و هر موجودی که در طبیعت وجود دارد، چون قناعت کردن، با تمام وجودش آمیخته شده، احساس لیاقت و شایستگی می‌کند، یک درخت، واقعاً شایستگی دارد. یک زنبور واقعاً لیاقت زنبور بودن و زیستن را دارد و به خوبی از کمترین امکانات، بهترین عسل را تولید می‌کند و وظیفه خودش را به بهترین شکل انجام می‌دهد؛

حالا من انسان، آیا قناعت می‌کنم! آیا لیاقت انسان بودن را دارم؟ آیا وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهم؟ ما باید قناعت کردن را یا بگیریم.

صبر: باز هم اگر به طبیعت نگاه کنیم می‌بینیم که برای مهیا کردن تولیدات خودش، همیشه نیاز به زمان دارد و با پشت سر گذاشتن فصول مختلف و تأمین مواد اولیه و مایحتاج آنها مثل آب، خاک و درجه حرارت هوا، انواع محصولات کشاورزی را فراهم می‌کند.

تا قبل از این، معنی صبر را نمی‌دانستم و صبر را فقط تحمل کردن شرایط و بدون حرکت ماندن می‌دانستم و همیشه شکست می‌خوردم و با مشکل روبرو می‌شدم و احساس سرخوردگی و بی‌لیاقتی می‌کردم، ولی اکنون، می‌دانم که صبر، عبارت است از؛

پشت سر گذاشتن و یا طی کردن و یا تحمل زمان، همراه با تلاش و کوشش لازم، برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده.

حالا که معنی صبر را می‌دانم، می‌توانم مشکلاتم را با صبر کردن، حل کنم و به اهدافم برسم و آنوقت است که احساس لیاقت و شایستگی و توانایی می‌کنم.

وقتی که احساس معصومیت و لیاقت در درون ما دست به دست هم می‌دهند؛ ایمان و احساس امنیت، در وجود ما شکل می‌گیرد و برای کامل شدن این امنیت باید پله‌هایی را هم طی کنیم، ازجمله:

پس‌انداز: زندگی، مسیری پر از پیچ‌وخم و مشکلات غیر قابل پیش‌بینی است و برای هموار شدن آن، نیاز به پس‌انداز داریم، وقتی که از پس‌انداز و پشتوانه مالی خوبی برخوردار باشیم، احساس امنیت می‌کنیم و خیلی از مشکلات را به‌ راحتی می‌توانیم حل کنیم.

فقر، بسیار مخرب است و حتی ممکن است معصومیت و لیاقت انسان را از او بگیرد، چون کسی که در فقر زندگی می‌کند ممکن است در شرایط سختی که قرار می‌گیرد، تن به انجام هر کاری بدهد. هر کسی می‌تواند پس‌انداز کند، حتی اگر روزی فقط یک عدد نان داشتیم، می‌توانیم نصف آن را پس‌انداز کنیم.

توکل، رضا و تسلیم: این پله، مرحله‌ای است که ایمان ما را کامل می‌کند. در مرحله توکل باید ابتدا با تفکر، تمام تلاش خود را انجام بدهیم و سپس به خداوند متعال، توکل کنیم و انتظار یاری و مساعدت او را داشته باشم؛ و درنهایت، وقتی که تمام اقدامات لازم را انجام دادیم، راضی باشیم به رضای خداوند و هرچه که او مقرر می‌فرماید. و مرحله تسلیم محض که فوق این مراحل است، پس از عبور از توکل و رضا، می‌توانیم به آن برسیم که مرحله‌ای سخت و طاقت فرسا است و اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد ولی برای کسانی که شرایط لازم را کسب کرده‌اند، سهل می‌گردد.

وابستگی شدیدی بین تزکیه و پالایش انسان و چگونگی عملکرد او وجود دارد، برای همین است که این وادی، تأکید زیادی بر انجام هفت پله برای صعود از باتلاق اضطراب، نگرانی، پریشانی، ناامیدی، بیماری و هر آنچه که در دامنه تاریکی‌ها و آلودگی‌ها می‌گنجد، دارد.

هفت پلۀ؛ برگشت از ضد ارزش‌ها _ خودداری _ قناعت _ صبر _ دوری از تجسس قضاوت غیبت _ پس‌انداز _ توکل رضا تسلیم که به آنها اشاره کردیم.

همه این پله‌ها ما را در جهت تزکیه و پالایش و رسیدن به امنیت و آرامش، برای عملی کردن تفکرات درستمان، هدایت می‌کنند.

                     

 (پایان وادی پنجم)

 
نوسینده: مسافر پوریا، لژیون سوم

تایپ: مسافر پوریا

تنظیم و ویراستاری: مسافر محمود

Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: مقالات،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
حسی جمعه 25 بهمن 1398 05:02 ب.ظ
بسیار عالی امیدوارم در مراحل زندگی موفق باشی
شیدالژیون چهارم جمعه 18 بهمن 1398 10:14 ق.ظ
خداقوت عالی بود
مسافر سعید قیاسی چهارشنبه 16 بهمن 1398 10:02 ب.ظ
پوریــا جان منصــور باشی
مسافر احمد دوشنبه 14 بهمن 1398 03:59 ب.ظ
سلام بسیار عالی
دوشنبه 14 بهمن 1398 08:32 ق.ظ
خدا قوت انشلا در جایگاه سفر دومی اقاپوریا عالی بود
مسافرعباس صمیمی یکشنبه 13 بهمن 1398 11:26 ب.ظ
خداقوت
مسافر علی لژیون 6 یکشنبه 13 بهمن 1398 07:58 ب.ظ
بهترینها را ارزو میکنم برایتان اقا پوریا امیدوارم یکی از بهترینهای این اقیانوس عشق باشید
مسافر پوریا یکشنبه 13 بهمن 1398 07:39 ب.ظ
انشاالله روز به روز موفق تر ببینمتون و در کنارتون همسفر خوبی باشم. آقا محمود ممنون از زحماتتون
مسافر پوریا یکشنبه 13 بهمن 1398 05:38 ب.ظ
سلام ممنونم . این نظر لطف شماست
محمدحسین لژیون چهرم یکشنبه 13 بهمن 1398 05:00 ب.ظ
بسیار عالی و کامل - آقا پوریا
مسافر محسن لژیون هشتم یکشنبه 13 بهمن 1398 01:17 ب.ظ
عالی بود
نجمه همسفرغلامرضا یکشنبه 13 بهمن 1398 11:19 ق.ظ
خداقوت امیدوارم که موفق باشید
مسافر محمود شنبه 12 بهمن 1398 10:38 ق.ظ
آقا پوریا ایشالاه رهایت.
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات